Land Rover Defender
Titelverdediger
De eerste Land Rover Defender was niet minder dan 68 jaar op de markt. Dat was aanvankelijk te danken aan de kwaliteiten in het terrein. Gaandeweg groeide de Defender dankzij het uiterlijk en het puristische karakter uit tot een onvervangbaar icoon op wielen. Toch is het nu tijd voor de tweede generatie van de Defender. Is dit een waardige opvolger van de eerste generatie?
De 2e generatie van de Land Rover Defender is nog sterker in het terrein, maar voelt zich nu ook thuis op de openbare weg. Vanwege een enorme groeistuip is de Defender onhandig groot in de stad.
Plus
- uiterst capabel in het terrein
- ook thuis op de verharde weg
- (zeer) ruim en praktisch
Min
- onhandig groot
- hoog verbruik, zelfs met dieselmotor
- matig zicht naar achteren vanwege reservewiel op achterklep
Conclusie
Is de nieuwe Land Rover Defender een waardige opvolger van de eerste? Ja, grotendeels wel. Alleen de toegenomen afmetingen zorgen voor twijfel. Omdat lengte en breedte voortaan beter in verhouding staan tot de hoogte, zijn de rijeigenschappen sterk verbeterd. Echter, de Defender is nu ronduit onhandig in de stad en eist logischerwijs veel ruimte op in het terrein. Vanwege de groeistuip is de Defender ook zwaarder geworden en dat vereist een grotere motor, waardoor de Defender (veel) kostbaarder is in aanschaf en gebruik.
Als het gaat om de vormgeving en de beleving, dan is Land Rover in de opzet geslaagd. Het karakter is behouden, maar doorontwikkeld naar de moderne tijd. De uitrusting is modern en compleet, waarbij het nieuwe infotainment-systeem een stap vooruit betekent voor alle modellen van Jaguar Land Rover. Dankzij het verbeterde weggedrag is de Defender veelzijdiger geworden. Tegelijkertijd zijn de capaciteiten in het terrein nog beter. Alhoewel de bestuurder nog steeds volledige controle heeft, is het nu ook mogelijk om de keuze aan de computer over te laten, waardoor terreinrijden ook nog eens makkelijker is geworden. De nieuwe Defender heeft zijn titel daarom met verve verdedigd!
Land Rover Defender 392 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
2024 € 136.900,- incl. BTW
2023 € 145.000,- incl. BTW
7.476 km - 2023 € 299.999,- incl. BTW
36.971 km - 2021 € 112.900,-
3.920 km - 2023 € 129.900,- incl. BTW
112.006 km - 2014 € 39.500,-
1.028 km - 2024 € 124.900,- incl. BTW
59.022 km - 2021 € 119.950,- incl. BTW
45.000 km - 2021 € 72.500,- excl. BTW
8.446 km - 2021 € 71.995,-
148.272 km - 2015 € 39.750,-
38.889 km - 2021 € 94.888,- incl. BTW
22.885 km - 2022 € 109.888,-
95.615 km - 2012 € 52.750,- incl. BTW
3.122 km - 2023 € 187.800,- incl. BTW
72.988 km - 2013 € 39.888,-
8.650 km - 2023 € 102.955,- incl. BTW
421 km - 2024 € 178.888,- incl. BTW
7.600 km - 2022 € 89.900,- excl. BTW
7.600 km - 2022 € 139.900,- incl. BTW
103.216 km - 2011 € 52.950,-
22.240 km - 2022 € 99.450,-
39.813 km - 2020 € 109.888,-
26.561 km - 2016 n.o.t.k.
156.401 km - 1997 € 27.950,-