Hoe vervang je de remblokken?
Het remsysteem van de auto is een van de belangrijkste systemen van het voertuig. De goede werking van dit systeem is essentieel voor de verkeersveiligheid, vandaar dat het van belang is dat u weet hoe remmen werken en wanneer onderhoud of vervanging van onderdelen nodig is.
Hoe werken remblokken
De remschijven en remblokken vormen een onlosmakelijk geheel. Op het moment dat het rempedaal wordt ingedrukt drukken de remblokken zich tegen de remschijven. Als gevolg van de wrijving die hierbij optreedt, remt het voertuig af totdat deze stilstaat. Als gevolg van de wrijving zullen de remblokken licht afslijten. Het stof van de remblokken is zwart en komt op uw velgen terecht.
Wanneer moeten de remblokken worden vervangen
Het moment waarop vervanging van remblokken nodig is, varieert per rijstijl. Ook de omstandigheden waaronder wordt geremd, bepalen hoe lang de remblokken meegaan. De gemiddelde gebruiksduur van remblokken is 30.000 tot 50.000 kilometer. De remblokken aan de voorzijde slijten sneller dan die aan de achterzijde. Controleer de remblokken elke 15.000 kilometer. De remblokken moeten tenminste 2 mm dik zijn om beschadigingen aan de remschijven te voorkomen. Vervanging is ook nodig als het lampje op het dashboard begint te branden, bij piepende en knarsende geluiden tijdens het remmen en als de algehele remwerking van het systeem afneemt. De remblokken worden per set vervangen, oftewel aan beide zijden van een as.
De onderdelen van Bosch staan bekend om de goede kwaliteit en duurzaamheid. De remblokkenset Bosch BP617 zijn geschikt voor de modellen van onder meer Audi, Citroën, DS, Ford, Peugeot, Seat, Skoda en VW. De remblokkenset omvat naast de remblokken ook een anti-kreukplaat, 4 schroeven en een montagehandleiding, zodat u de vervanging zelf kunt doen. De maten van de remblokken zijn: 53,2 mm hoog, 87,2 mm breed en 16,3 mm dik. Het materiaal waarvan deze onderdelen zijn gemaakt, is Low-Metallic.
Hoe kunt u de remblokken vervangen
U kunt zelf de remblokken van uw auto vervangen. De voorste blokken kan in ongeveer 30 minuten, die aan de achterzijde vergen iets meer tijd. De reden is dat hier zich gewoonlijk ook het mechanisme voor de handrem bevindt. Voor de vervanging heeft u de volgende hulpmiddelen nodig: een autokrik of hefbrug om de auto op te tillen, as-steunen en een sleutel om de wielmoeren los en vast te draaien.
- Verwijder het wiel
- Neem de remklauw van de remschijf af
- Neem de oude remblokken weg, en als dat nodig is ook de montageklemmen uit de remklauw
- De bevestigingsplaatsen en de remklauw moeten goed worden schoongemaakt
- Plaats de nieuwe remblokken in de remklauw
- De remschijf moet worden ontvet met een remmenreiniger
- Plaats de remklauw terug
- Het wiel weer monteren en de bouten goed vastdraaien
- Deze handelingen moeten aan de andere zijde van de as worden herhaald
Onderwerpen
- Autotesten
- Tips voor kopen occasion
- Geld lenen om je nieuwe occasion te financieren?
- Hoe werkt de startmotor?
- Tips kiezen dekking autoverzekering
- Onderhandel tips
- Wat is een wiellager en hoe werkt deze?
- Hoe vervang je de remblokken?
- Een tweedehands scooter, waar moet je op letten?
- Tips om onderweg geld te besparen
- Besparen op je autoverzekering? Zes tips
- Liggen deze onmisbare dingen in jouw auto?
- Hoge premiestijging autoverzekering bij autoverzekeraars
- Wist je dat kamperen gezond is?
- De juiste dekking kiezen voor je auto
- Hoe vergelijk je motorverzekeringen met elkaar?
- Hoe werkt een motorolie?
- Hoe werkt de bonus-malus regeling bij autoverzekeringen?
- Scooter rijden zonder rijbewijs: wat mag er wel en niet?
- Een handige gids voor dakkoffers: meer ruimte, minder gedoe
- De auto wassen: zo doe je dat!
- De juiste elektrische fiets kiezen
- Hoe vervang je een startmotor?
- Voorbereiding lange autorit naar Oostenrijk
- Welke leasevormen zijn er?
- Voordelen van elektrische bakfietsen
- Hoe kan je autolak in glorie herstellen?
- Veilig vervoer van fietsen met de auto
- Vragen over veilig scooterrijden beantwoord
- Meest gemaakte fouten bij het kiezen van transmissieolie
- Veelgestelde vragen