Publicatiedatum: 19 januari 2016
Audi A4
Autotest

Audi A4

Zakelijk succes

Autotest - Bij een succesvolle presentatie draait het niet alleen om de boodschap, maar ook om de verpakking. Hoe goed een verhaal ook is, als het niet boeiend wordt gebracht luistert niemand. Wie zakelijk succes wil uitstralen doet dat met een strak pak, de nieuwste telefoon en natuurlijk een gelikte auto. Een Audi A4 misschien?

Audi begon voor de nieuwe A4 met een schone lei. Dat was belangrijk, want voorheen deelde Audi zo veel techniek met moederbedrijf Volkswagen dat de verschillen in de praktijk gering waren. Daarom staat de nieuwe A4 op een geheel nieuw platform (MLB / MLP).

Op die manier kregen de vormgevers alle vrijheid om de ultieme A4 te tekenen. Tegelijk hield men vast aan het vertrouwde recept. De A4 ziet er daarom zeker goed uit, maar iedere vorm van creativiteit is ver te zoeken. Tijdens de diverse testritten en fotosessies trok de hagelnieuwe demo totaal geen aandacht. Zelfs Audi-liefhebbers leken de nieuwkomer niet op te merken!

Audi A4

Uiteindelijk is de belangrijkste verdienste van het nieuwe platform dat de luchtweerstand belangrijk kon worden verlaagd. Dat komt zowel de rijeigenschappen als het verbruik ten goede.

Virtual Cockpit

Hét onderscheidende punt van de nieuwe modellen van Audi is de zogenaamde "virtual cockpit". Audi heeft het dashboard namelijk met een frisse blik geheel opnieuw ontworpen. Het doel was om zowel de ergonomie als het uiterlijk te verbeteren. Het resultaat is meteen duidelijk: het dashboard oogt strak, modern en vooral opgeruimd.

Audi A4
Audi A4

Dat laatste is te danken aan het minimale aantal knoppen en hendels, want waar mogelijk zijn functies via een display te bedienen. Audi is niet nieuw in deze opzet, maar gaat wel verder dan anderen. De traditionele klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn namelijk ook door een 12.3 inch display vervangen en met dit display zijn vrijwel alle functies te bedienen. Het tweede, centraal op het dashboard geplaatste, display zou daarmee kunnen komen te vervallen. In de Audi TT is het tweede display ook daadwerkelijk vervallen, maar voor de A4 maakt Audi vooralsnog een iets terughoudendere keuze.

Met de virtual cockpit is Audi, eindelijk, van een "Multi Media Interface" afgestapt die voor ieder extern apparaat een dure en op maat gemaakte kabel vereiste. Voortaan kunnen mobiele telefoons of mp3-spelers met een standaard USB-kabel of middels Bluetooth worden gekoppeld. Het aantal mogelijkheden is hierbij zo overrompelend dat aansluiten en spelen er niet bij is. Eerst moet worden gekozen voor het type verbinding (bedraad of draadloos), maar ook voor het protocol. Zo kan Audi's eigen app worden gebruikt, of kan worden gekozen voor Apple CarPlay danwel Android Auto.

De nieuwe opzet vraagt enige gewenning en de installatie-procedure liep zelfs een keer vast. Maar wanneer de virtual cockpit eenmaal werkt, leidt het minder af van het verkeer en kan de bestuurder met minder handelingen meer bereiken. Met de virtual cockpit heeft Audi een sterke troef in handen.

Op het gebied van (actieve) veiligheid biedt Audi alles wat verwacht mag worden in dit segment, maar niet meer dan dat. Houd er wel rekening mee dat een standaard A4 karig is uitgerust en de nodige luxe- en veiligheidsvoorzieningen van optionele pakketten komen. Vanwege de kleine buitenspiegels en brede B-stijl is de optionele dodehoek-detectie geen overbodige luxe.

Als gebruikelijk bij Audi is de afwerkingskwaliteit smetteloos. De ruimte voor- en achterin is goed voor een auto van deze omvang. De kofferruimte is met 480 liter gemiddeld.

Audi A4

Diesel

Audi deelt de motoren met moederbedrijf Volkswagen, maar weet iedere krachtbron middels eigen motor-management en andere fijnregeling toch een uniek karakter te geven. Voor deze test viel de keuze op de 2.0 liter dieselmotor met 150 pk / 320 Nm in combinatie met een "S-Tronic" automaat met dubbele koppeling.

Anno 2016 staan niet de prestaties, maar de uitstoot centraal. De 2.0 TDI gaat daarom aarzelend van start. Bij lage snelheden is de automaat zoekerig en reageert de motor indirect op het gaspedaal. Tegelijk is voelbaar dat de viercilinder diesel een enorme reserve beschikbaar heeft. Zodra het gaspedaal ook maar iets wordt beroerd, resulteert dit meteen in acceleratie. De "2.0 TDI" geeft daarom het superieure gevoel dat hoort bij deze auto.

Audi A4

Echter... wanneer daadwerkelijk wordt doorgetrapt geeft de dieselmotor niet thuis. Audi heeft vooral gekozen voor souplesse en comfort, maar bezuinigt op de daadwerkelijke sprintkracht om tot gunstige verbruikscijfers te komen.

Middels "Drive Select" kan worden gekozen voor een comfortabel, sportief of economisch (motor) karakter. In de sportieve stand zijn de presentaties ontegenzeglijk beter, maar dan houdt de automaat het toerental zo hoog dat het met de rust gedaan is. Bovendien voelt de auto dan nog steeds niet uitgesproken snel. Dit wordt mede verklaard door de hoge mate van comfort, waardoor het snelheidsgevoel minder sterk aanwezig is. In de praktijk is de eco-stand het meest prettig omdat de auto dan makkelijker uitrolt ("vrijloopfunctie"), beter oppakt en daarmee "lichtvoetiger" aanvoelt.

Audi A4

Ongeacht de gekozen rij-modus blijkt het door Audi opgegeven verbruik van 1 op 25 in de praktijk nauwelijks haalbaar te zijn. Een zuinigheidsrit leverde een gemiddeld verbruik van 1 op 23.3 op. Reken met een minder lichte rechtervoet op 1 op 20.

Weggedrag

Niet alleen een lage luchtweerstand was belangrijk bij de ontwikkeling van de nieuwe A4, maar ook een laag gewicht. Audi heeft dat, zoals gebruikelijk, gerealiseerd door het gebruik van moderne (composiet) materialen. De nieuwe A4 is daardoor tot 120 kg lichter dan een vergelijkbare uitvoering van de vorige generatie.

Dat lichte gewicht komt ook terug in het weggedrag. De besturing is exact en de verfijning van de ophanging (de testauto was voorzien van een 20 mm verlaagd sportonderstel) zorgt voor de superioriteit die hoort bij een auto als deze. Dat is niet alleen merkbaar wanneer hard wordt gereden, maar juist ook wanneer kalm en statig wordt gereden. Mede daarom spreekt Audi in plaats van "A4 sedan" graag van "A4 limousine".

Audi A4

Conclusie

Audi presenteert de vijfde generatie van de A4. Zowel op motorisch gebied, als op het gebied van de wegligging is de nieuwe A4 een duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige generatie. Ten opzichte van de concurrentie, al dan niet uit eigen huis, is het verschil minder groot. Dat is niet omdat de A4 niet zou deugen, maar vooral omdat de concurrentie zo sterk is.

De techniek is modern, maar nooit innovatief. Alleen de ergonomie is dankzij de "virtual cockpit" echt vernieuwend. Het sterkste punt van de Audi A4 is en blijft het concept: strakke vormgeving en een smetteloze afwerkingskwaliteit. De Audi A4 blijft daarom dé manier om zakelijk succes kracht bij te zetten.

plus
  • Prima weggedrag
  • Doordachte ergonomie
  • Smetteloze bouwkwaliteit
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Karige standaard-uitrusting
  • Matige prestaties 2.0 TDI (150 pk)