Publicatiedatum: 5 januari 2017
Audi A5
Autotest

Audi A5

Verleidelijke lijnen

Autotest - U heeft uw oog laten vallen op de nieuwe Audi A5 Coupé. Het imago van Audi spreekt u aan. De harmonieuze verhoudingen trokken uw aandacht. Het strakke lijnenspel wist u te verleiden. En dus rest de vraag: rijdt de Audi A5 Coupé zo goed als hij er uitziet?

Dit is de tweede generatie van de Audi A5 Coupé. Net als de voorgaande generatie is de A5 een royaal bemeten coupé. De afmetingen zijn grofweg gelijk aan die van de Audi A4, maar uiteraard is de A5 een stuk lager.

Tegelijkertijd is de nieuwe generatie direct herkenbaar als een A5 Coupé. Het karakter is namelijk gelijk gebleven en dat betekent dat bestaande techniek zoveel mogelijk is verfijnd. Ondanks de slogan "Voorsprong door techniek" is er niets nieuws of innovatiefs aan deze A5. Hier geen energie uit waterstof, geen elektrische motor of zelfs maar een hybride. Ook de uitrusting biedt niets nieuws of unieks.

Audi A5

Virtual cockpit

Het enige wat de A5 bijzonder had kunnen maken, is de "Virtual Cockpit". Het concept hier achter is veelbelovend: maak alle knoppen overbodig door bediening via een beeldscherm en beperk vervolgens zelfs het aantal beeldschermen. Helaas is dit concept tot nu toe alleen consequent doorgevoerd in de Audi TT. Volgens Audi is dat het enige echte design-model waar een dergelijke radicale opzet op zijn plaats is. Bij de andere Audi modellen is de virtuele cockpit minder radicaal doorgevoerd.

Echter, de A5 is net zo zeer gericht op vormgeving en beleving als de TT, en daarom is het een tegenvaller dat de bestuurder informatie krijgt uit drie (!) verschillende bronnen: een beeldscherm achter het stuurwiel, een groot centraal beeldscherm én een head-up display. In plaats van eenvoud, biedt de A5 een overdosis aan informatie.

Audi A5
Audi A5

Voor het invoeren van een bestemming van het navigatiesysteem leunt Audi sterk op handschriftherkenning. Op een PC is dit al lastig en in een rijdende auto is dit zo'n beetje onmogelijk te bedienen. Als alternatief is stemherkenning beschikbaar, maar deze herkende tijdens de testrit teleurstellend weinig.

Zoals gebruikelijk bij Audi is de standaarduitrusting uiterst karig. Ondanks het feit dat de testauto voorzien is van bijna 30.000 euro (!) aan opties, kunnen de portieren nog steeds niet sleutelvrij worden geopend en kan de auto niet zelfstandig gasgeven of remmen (zelfs niet in de file). Als het om innovatie gaat, is een eenvoudige Golf van moederbedrijf Volkswagen inmiddels vernieuwender dan deze Audi A5.

Audi A5

Ruimte

Dat gezegd hebbende overtuigt de A5 Coupé met schoonheid, en dáár draait het om bij deze auto. Het interieur is smetteloos en strak. En ondanks de technische gelijkenis met de Audi A4, overtuigt de A5 met een exclusief coupé-gevoel. De donkere dakbekleding, de zithouding en het feit dat de achterpartij vanuit de ooghoeken zichtbaar is dragen bij aan het geborgen gevoel dat kenmerkend is voor een coupé.

Audi A5

De ruimte voorin is prima. De ruimte op de achterbank is minimaal, maar dat wordt goedgemaakt door een zeer diepe bagageruimte. Voor een auto die voornamelijk zal worden gebruikt door twee levensgenieters is dat een dankbare keuze.

Audi A5

Prestaties en verbruik

En... zodra de A5 Coupé zich in beweging zet, verschijnt de zelfvoldane grijns op het gezicht van de bestuurder die kenmerkend is voor het rijden met een bijzondere auto. De testauto is namelijk voorzien van een 2.0 TFSI motor met S-Tronic automaat en dat is een dankbare keuze.

Deze benzinemotor is goed voor 252 pk en een fors koppel van 370 Nm. Dat vermogen is al vanaf een laag toerental beschikbaar. Daarbij passen de versnellingsbakverhoudingen welhaast perfect bij het karakter van de motor. Daardoor beschikt de krachtbron op ieder moment over een enorme reserve en ook dat geeft een superieur gevoel. Omdat de geluiden van de motor, banden en rijwind minimaal zijn, lijkt alles met nog meer gemak te gaan en ook dat draagt bij aan een goed gevoel over de auto.

Audi A5

Middels "Drive Select" kan worden gekozen voor een comfortabel, zuinig of sportief karakter. De meeste kilometers zijn afgelegd in de zuinige modus en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 km.

Wanneer wordt gekozen voor de sport-stand en het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, komt de 2.0 TFSI rap op toeren en daarom volgt direct resultaat. Tegelijkertijd klinkt een wonderlijk "inspirerend" geluid van deze viercilinder turbomotor en schiet de coupé er vandoor. Opnieuw overtuigt de A5 als veel meer dan een tweedeurs Audi A4, namelijk als een echte (sport)coupé.

Audi A5

Weggedrag

Zelfs wanneer het volledige motorvermogen wordt aangesproken, is de A5 Coupé stabiel en welhaast onverzettelijk. Dat is deels te danken aan Quattro vierwielaandrijving, waardoor het vermogen altijd kan worden omgezet in tractie en wielspin vrijwel is uitgesloten.

Daarbij heeft de A5 een uiterst verfijnd onderstel. De A5 Coupé laat zich met een fluwelen rechtervoet en zachte hand rijden als een limousine, maar net zo makkelijk met het gas op de vloer en bruuske stuurbewegingen. In beide gevallen schittert de nieuwe A5 nog meer dan de vorige generatie. De verleiding van de A5 Coupé gaat dus veel verder dan alleen het lijnenspel!

Audi A5

Conclusie

Rijdt de nieuwe Audi A5 Coupé zo goed als hij er uitziet? Een uitgebreide testrit geeft een eenduidig antwoord op die vraag: ja. Het weggedrag en de prestaties zijn uitmuntend. Daarbij is het verbruik relatief bescheiden en is de uitrusting modern (mits gekozen voor de juiste opties). Ook met de ruimte overtuigt de A5 Coupé.

Tegelijkertijd is de Audi A5 Coupé rationeel moeilijk te verantwoorden. Het verschil met de concurrentie is gering en enige vorm van "voorsprong door techniek" is ver te zoeken. Toch zal menigeen dat voor lief nemen, want het zijn uiteindelijk het imago en het lijnenspel waarmee de A5 Coupé als geen ander weet te verleiden.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Uitmuntende rijeigenschappen
  • Sterke en relatief zuinige 2.0 TFSI motor
min
  • Karige standaard-uitrusting
  • Geen nieuwe techniek of innovaties
  • Hoofdsteunen te laag (S-Line stoelen)