Publicatiedatum: 2 juni 2004
SsangYong Rexton (2001 - 2017)
Autotest

SsangYong Rexton (2001 - 2017)

De twee draken

Autotest - Ssang Yong meldt vol trots dat de Rexton is verbeterd. Het uiterlijk is moderner geworden en het interieur is voor modeljaar 2004 aangepast aan de Europese smaak. Bovendien is deze luxueuze terreinreus nu leverbaar met een stille, sterke en zuinige 2,7-liter dieselmotor. Dat klinkt als een sprookje, maar is het niet. Alhoewel ...

... deze autotest begint wel met een sprookje. Er waren eens twee moddervisjes die draken wilden worden. God zei: "jullie mogen in de hemel als draken leven als jullie je één jaar lang goed gedragen". Een jaar later had het eerste visje zich voorbeeldig gedragen. Het mocht in de hemel als draak leven.

SsangYong Rexton (2001 - 2017)

Het tweede visje had zich niet zo goed gedragen en moest op aarde blijven. Daarop antwoordde het eerste visje dat het zijn partner niet in de steek wilde laten en daarom liever op aarde bleef. God was hiervan zo onder de indruk dat beide alsnog tot de hemel werden toegelaten. "Ssang Yong" betekent letterlijk "twee draken". Zowel het gelijknamige Koreaanse plattelands dorpje als de autofabrikant danken hun naam aan dit verhaal.

Luxe visje

De nieuwe Ssang Yong Rexton heeft ook twee karakters: het ene is dat van een echte avonturier en modderkruiper, het andere geniet vooral van luxe en comfort. Het verhaal over de Rexton begint met deze laatste: de "luxe vis". De Rexton zal immers het grootste deel van de kilometers afleggen op de verharde weg.

SsangYong Rexton (2001 - 2017)
SsangYong Rexton (2001 - 2017)

Wie plaats neemt op de hoge commandopost achter het stuurwiel merkt hoe groot de Rexton is. De ruimte om de bestuurder heen is enorm, de afstand tot de achterruit voldoende om spontaan pleinvrees te ontwikkelen. Daarom biedt de Rexton dankzij een (optionele) tweede achterbank plaats aan zeven personen. De instap naar die extra achterbank verloopt wat ongemakkelijk, maar de ruimte achterin is beter dan die van menig 7-persoons familiebusje.

Terug voorin valt op dat zowel de hoofdsteunen als de in hoogte verstelbare gordels niet optimaal zijn afgestemd op lange Europese bestuurders. Omdat de Rexton het topmodel van Ssang Yong is, ontbreekt het de inzittenden aan (bijna) niets. Alleen wie zoekt naar cruise-control en een boordcomputer "vist achter het net". De klimaatcontrole is niet links/rechts gescheiden.

Weggedrag

Op de verharde weg valt op dat de Rexton zacht is geveerd. Daarom heeft iedere koerswijziging een nadrukkelijk effect op de koets, wat als vanzelf een kalme rijstijl afdwingt. Het weggedrag is niet vergelijkbaar met dat van de gemiddelde personenauto, maar in vergelijking met soortgelijke terreinauto's scoort de Rexton een dikke voldoende. Door de lengte en zachte vering is het oppassen voor drempels, die wel eens een heviger effect kunnen geven dan verwacht.

Ook bij een noodstop of uitwijkmanoeuvre gaat de Rexton nadrukkelijk door de veren, wat corrigeren lastiger maakt. Sinds 2004 staan het (optionele) ESP en BAS paraat om dergelijke situaties te voorkomen of de bestuurder er uit te redden. Bovendien heeft de bestuurder dankzij een prettige besturing en perfecte zitpositie goede controle over alle 2.023 kg Ssang Yong. Uiteindelijk laat de auto zich bij voorkeur rijden als een luxe limousine, wat ook gezien de binnenruimte niet misstaat.

„Dankzij een goed op elkaar afgestemde overbrenging, onderstel en motor presteert de Rexton uitstekend in het terrein“

De belangrijkste noviteit van de nieuwe Rexton is een door Ssang Yong zelf ontwikkelde 2,7-liter vijfcilinder common rail dieselmotor. Terwijl de vorige modellen zich bedienden van (verouderde) Mercedes-motoren, is deze nieuwe krachtbron een door Ssang Yong zelf doorontwikkelde Mercedes-motor. Alleen het injectiesysteem en de automaat worden nog van andere fabrikanten betrokken.

Met de genoemde limousine-rijstijl is de Rexton zo stil, dat nauwelijks hoorbaar is of dit een diesel- of benzineauto is. Sterker nog: de motor is zowiezo nauwelijks hoorbaar! Alleen wanneer flink gas wordt gegeven, klinkt het kenmerkende dieselgeluid. Op de snelweg blijft het toerental aangenaam laag en worden met gemak grote afstanden overbrugd. De prestaties zijn voldoende, maar dit is zeker geen sportwagen. Daar staat tegenover dat iedere Rexton een aanhanger van maximaal 3,5 ton mag trekken.

SsangYong Rexton (2001 - 2017)

Moddervisje

In de handen van het avontuurlijke moddervisje uit het sprookje, toont de Rexton ineens een heel ander karakter. De Rexton "steekt de draak" met menig SUV die er alleen maar stoer uitziet, deze mastodont is daadwerkelijk bedoeld voor serieus off-road gebruik. De bestuurder kan zelf kiezen voor 2 of 4 wiel aandrijving en kan dat al rijdende wisselen tot een snelheid van maximaal 70 km/u.

Voor zeer zwaar terrein is lage gearing beschikbaar, alhoewel het effect hiervan niet zo extreem is als bij sommige andere terreinauto's. Het (tussen)differentieel kan niet worden geblokkeerd, hetgeen in enkele gevallen nuttig had kunnen zijn.

De motor die "niet sportief" was op de snelweg, toont in het terrein zijn ware aard. Nu zijn de versnellingsbakverhoudingen en het motorkarakter perfect op elkaar afgestemd. De bestuurder voelt zeer gemakkelijk waar de grens tussen slip en grip ligt, iets wat van essentieel belang is bij off-road rijden. Dit geeft de Rexton direct een waardevolle voorsprong en kan het verschil betekenen tussen rijden of uitgraven.

SsangYong Rexton (2001 - 2017)

Zelfs op de standaard banden is direct merkbaar dat de Rexton zich in het terrein thuisvoelt als een vis in "de modder". De test begint -zoals altijd- in licht terrein. Het bospad wordt echter snel ingeruild voor een braakliggende bouwput, de zandweg uiteindelijk voor een complete afgraving. Steeds scoort de Rexton uitstekend! Zoals een sportwagen meer voldoening geeft bij hard rijden, zo weet de Rexton steeds meer plezier te geven als het terrein zwaarder wordt.

Conclusie

Terug naar het sprookje. De auto-goden zullen de Rexton waarderen voor het gedrag op de snelweg en in de stad. Daar scoort de auto vooral op comfort. De Rexton is zeer ruim, heeft een riante standaarduitrusting en de nieuwe dieselmotor is aangenaam stil. Deze score wordt echter nog niet beloond met een enkele reis naar het hemelse paradijs.

Als modderkruiper scoort de Rexton juist opmerkelijk hoog. Dankzij een goed op elkaar afgestemde overbrenging, onderstel en motor presteert de Rexton uitstekend in het terrein. Dat gaat zelfs zo ver, dat de auto steeds meer plezier geeft als de uitdagingen groter worden.

Het is uiteindelijk de relatie tussen de twee karakters die de Rexton uniek maakt. Als de eigenschappen op verhard en onverhard samen komen, zal de auto-god de combinatie vast zo hoog waarderen dat ze uiteindelijk allebei een draak mogen worden. Op die manier verdient de Rexton letterlijk en figuurlijk de naam "Ssang Yong". En hij reed nog lang en gelukkig ... (Ivo Kroone)

plus
  • Zee ruim
  • Goed als werkpaard én als luxe-auto
  • Motorkarakter goed aangepast op off-road gebruik
min
  • Erg zachte vering