Publicatiedatum: 7 juli 2006
Volvo C70
Autotest

Volvo C70

Twee voor de prijs van één

Autotest - Kopers van een Volvo C70 stonden altijd voor een lastige keuze: wordt het de cabriolet of de coupé? Dat is niet langer nodig. De nieuwe C70 is een coupé en cabriolet in één. De stoffen kap van weleer is vervangen door een ingenieus opvouwbaar metalen dak. Bovendien belooft Volvo dat de nieuwe C70 veiliger en comfortabeler is dan voorheen. Toch kost de nieuwe C70 hetzelfde als de voorganger. Twee voor de prijs van één?

Groots. Dat is het eerste woord dat opkomt bij het zien van de nieuwe Volvo C70. De auto is even groot als de Volvo S60 en is in vergelijking met concurrerende cabriolets in alle richtingen iets royaler bemeten. Het grootse gevoel blijft na het instappen, want de C70 is geen claustrofobische coupé of compacte cabriolet. De achterbank is moeilijk bereikbaar, maar de zitplaatsen achterin zijn daadwerkelijk bruikbaar.

Volvo C70

Ergonomie

De ruimte, vormgeving en uitrusting zijn gelijk aan die van andere luxe Volvo's. Daarbij is voor de C70 het beste van ieder model gebruikt. Meest opvallend is de slanke middenconsole die is overgenomen van de huidige S40/V50. Deze komt los van het dashboard en lijkt dankzij de zachtgroene verlichting bij donker te zweven.

Zoals iedere Volvo is de C70 is een schoolvoorbeeld van doordachte ergonomie. Naast de vele veiligheidsvoorzieningen is de testauto uitgerust met onder andere: elektrisch verstelbare, verwarmde met leder beklede stoelen, xenon verlichting, alarm, een carkit voor de mobiele telefoon, een navigatiesysteem (met uiterst recent kaartmateriaal!), en een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem. Deze laatste weet zelfs hartje zomer een ware poolwind het interieur in te blazen.

Volvo C70

Ondanks de vele luxe voorzieningen is het dashboard geen woud van knoppen, hendels en displays. De weinige toetsen zijn voorzien van logische symbolen, de beeldschermen geven duidelijke instructies. Wanneer de bestuurder iets verkeerd doet, verschijnt in heldere volzinnen hoe het wel moet (i.e. het dak kan alleen worden geopend of gesloten met de voet op de rem).

Bij het inleggen van een CD met MP3 bestanden verschijnt slechts de melding "onleesbare CD". Helaas weet de CD-speler, ondanks mooie beloften van de fabrikant, alleen raad met traditionele audio CD's. Zoals gebruikelijk heeft Volvo veel aandacht besteed aan het audiosysteem. Maar omdat de akoestiek van de C70 verandert bij het openen van het dak, moest Volvo kiezen voor een middenweg. Het gevolg is een bombastisch laag bij gesloten dak en een tekort aan vermogen met open dak. Desondanks is de geluidskwaliteit nog steeds ver boven gemiddeld, maar voor Volvo-begrippen is het geluid minder goed dan gebruikelijk.

Volvo C70

Coupé

Ook het comfort met gesloten dak is iets minder dan gewend van Volvo. Wanneer de wind uit een ongunstige richting komt, kan de verbinding tussen de voorste en achterste zijruiten voor bijgeluiden zorgen. Alhoewel de C70 zeer stil is, zijn andere coupé's in deze prijsklasse nog stiller. Wel weet de C70 (opnieuw) te overtuigen met een groots gevoel. De C70 rijdt als een luxe coupé en geeft de inzittenden het bevoorrechte gevoel dat hoort bij een auto als deze.

Dat is mede te danken aan het motorkarakter van het hier gereden topmodel "T5". De twee-en-halve liter vijfcilinder wordt bijgestaan door een turbo en levert maximaal 220 pk / 320 Nm. Dankzij de grote motorinhoud, zijn de prestaties ook bij lage toeren (wanneer de turbo nog niet assisteert) al prima. Op de snelweg blijft de C70 T5 laag in de toeren waarmee in alle rust lange afstanden kunnen worden afgelegd.

Volvo C70

Wanneer het gas dieper wordt ingetrapt, springt de turbo bij. Het comfort blijft dan gewaarborgd, alleen aan het verschil in snelheid met het overige verkeer is goed te merken dat de C70 een zeer snelle coupé is. Een keer vol gas en alle andere auto's verdwijnen als een stipje in de binnenspiegel.

„Door het ontbreken van een gevoel van snelheid, is de C70 absoluut geen pretmachine“

Door het ontbreken van een gevoel van snelheid, is de C70 absoluut geen pretmachine. Bovendien hebben de voorwielen merkbaar moeite om het motorvermogen over te brengen op het asfalt. Wanneer dan ook nog wordt gestuurd, moeten de diverse elektronische veiligheidssystemen regelmatig bijspringen om de C70 in het juiste spoor te houden. Alhoewel de auto via het stuurwiel en het onderstel veel feedback geeft, geeft de C70 in extreme situaties geen vertrouwenwekkend gevoel.

Volvo C70

Cabriolet

De C70 tordeert echter niet en dat is een enorme verbetering ten opzichte van de vorige generatie C70. Door het wegvallen van een dak wordt iedere auto minder stevig. Dat is bij een kleine tweezitter gemakkelijk op te lossen, maar een vierpersoons cabriolet stelt de ontwerpers voor een grote uitdaging. Een metalen dakconstructie maakt het probleem nog groter, want het gehele dak moet in de bagageruimte passen zonder de achterklep onmogelijk groot te maken.

Volvo heeft dit probleem volgens de laatste trend opgelost met een dak dat uit meerdere losse panelen bestaat die over elkaar heel schuiven. Het openen en sluiten van het dak verloopt geheel automatisch, een druk op de knop is voldoende. Ook volgens de laatste mode is in de bagageruimte een knop te vinden waarmee het opgevouwen dak tijdelijk ruimte kan maken om grote stukken bagage in of uit te laden.

Als cabriolet geeft de C70 opnieuw het grootse gevoel, maar dat wordt nu vertaald in groots genieten. Dankzij de slimme dakconstructie was het niet nodig om de voorruit door te laten lopen tot boven de voorstoelen. Daarom geeft de C70 een groot gevoel van vrijheid. Ondanks die vrijheid zitten bestuurder en bijrijder goed uit de wind, met het optionele windscherm zelfs zeer goed.

Volvo C70

Conclusie

De nieuwe Volvo C70 is een grote stap vooruit in vergelijking met de vorige generatie. Om te beginnen is de keuze makkelijk gemaakt: de nieuwe C70 is een coupé en cabriolet in één. Daarnaast werden de fouten uit het verleden goed gemaakt. Als coupé biedt de C70 nog steeds heel veel comfort, als cabriolet tordeert de auto nu nauwelijks. De slimme dakconstructie zorgt er voor dat de beschikbare laadruimte altijd optimaal bruikbaar en toegankelijk is.

Het beste is voor het laatst bewaard: deze coupé en cabriolet in één is niet duurder dan de vorige generatie C70! Kortom: twee voor de prijs van één!

plus
  • Dagelijks bruikbaar
  • Slimme dakconstructie
  • Ergonomisch goed doordacht
min
  • Geen pretmachine
  • Voorwielen kunnen motorvermogen nauwelijks aan
  • Met gesloten dak rijwind toch duidelijk hoorbaar