Publicatiedatum: 14 maart 2006
Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)
Autotest

Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)

Jachtinstinct

Autotest - Zelden is een merknaam zo goed gekozen: Jaguar. De nieuwste telg van de familie beweegt lenig en moeiteloos, maar kan ieder moment met ongekende brutaliteit toeslaan. Daarbuiten heeft de XK een slanke en gespierde gestalte die deze Jaguar zelfs stilstaand al spannend maakt. Autozine ging op jacht met de geheel nieuwe XK.

Is de vergelijking met een roofdier vergezocht? Druk op de startknop, een sleutel is niet langer nodig, en niemand zal de overeenkomst nog ontkennen. De XK is op dit moment leverbaar met één motor en dat is een 4,2 liter 8 cilinder die goed is voor 298 pk. Eerst klinkt de startmotor onder de motorkap, dan volgt een gorgel uit de beide uitlaatpijpen en uiteindelijk ontwaakt de XK met een diepe brul. Testrijder en omstanders zijn geïntimideerd en gefascineerd. Het geluid is machtig Amerikaans, maar met een Engelse flair die het net niet ordinair maakt.

Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)

De makers van de nieuwe XK hebben veel werk gemaakt van het motorgeluid. Insiders weten te vertellen dat een buis van het spruitstuk naar het schutbord loopt om het geluid binnenin de auto optimaal te ervaren. En dat is niet de enige manier waarop de inzittenden het gevoel hebben dat dit een heel bijzondere auto is. Op het dashboard licht het aanraakgevoelige kleurenscherm op waarmee de boordcomputer, het navigatiesysteem en het audiosysteem worden bediend. Het is een parel van gebruikersvriendelijkheid en design. Ook het kleurenschermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller is een lust voor het oog.

Deze elegante en moderne vormgeving is kenmerkend voor het nieuwe Jaguar. De XK is de eerste van een serie nieuwe Jaguars die een tijdperk in moet luiden waarbij de nadruk minder ligt op traditie en klassieke Engelse stijl maar meer op geavanceerde techniek en schoonheid.

Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)

Interieur

De cockpit is nog altijd een knusse cocon van leder, maar het gebruikelijke hout wordt nu slechts op bestelling geleverd. De testauto is voorzien van aluminium-accenten op de plaatsen waar houtfineer gebruikelijk was. Dat staat de auto goed en bovendien voelt ook de jongere bestuurder zich beter thuis in dit interieur.

De afwerking is helaas niet des Jaguars. Veel knoppen en panelen zijn uitgevoerd in eenvoudig plastic, terwijl datzelfde materiaal had kunnen worden bewerkt tot hoogwaardig kunststof. Vooral de in het oog springende rand boven de klokken doet erg simpel aan en valt meteen uit de toon.

Uitrusting

De uitrusting kan niet anders worden omschreven dan "hightech". Daarbij is het van belang de prijslijst goed te bestuderen, want veel van de beloofde luxe wordt alleen als optie geleverd. Naast alle gebruikelijke elektronica is de XK voorzien van meesturende xenon-koplampen (met lichtsensor), LED achterlichten, regensensor, visuele parkeerhulp, een prima verzorgd audiosysteem, Bluetooth telefoonkoppeling, sleutelvrije bediening, elektronische handrem en een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem.

De veiligheid wordt niet alleen bewaakt door tractiecontrole (uitschakelbaar), stabiliteitscontrole (uitschakelbaar), anti-whiplash stoelen en de nodige airbags. Zelfs aan de buitenkant van de auto is aan de veiligheid gedacht. De motorkap komt bij een eventuele aanrijding met een voetganger iets omhoog zodat het slachtoffer niet in aanraking komt met de harde delen onder de kap. Op die manier voldoet de XK aan alle veiligheidseisen zonder afbreuk te hoeven doen aan de vormgeving.

Ruimte

De ruimte rondom de inzittenden is behoorlijk, de beenruimte riant maar de hoofdruimte matig (ook met de stoel in de laagste stand). De inzittenden liggen heerlijk onderuit, zoals dat hoort in een sportwagen. De positie van de pedalen en het stuurwiel zijn daar helemaal op afgestemd. De gekunstelde zit en wonderlijke ergonomie van weleer zijn met de nieuwe XK definitief verleden tijd.

Jaguar noemt de XK zelf een 2+2, maar dat is te optimistisch gedacht. Het minutieuze achterbankje biedt hoogstens ruimte aan twee tassen, zelfs kleine kinderen of een kinderzitje passen niet. De kofferruimte is enorm, want de XK is niet hoog maar wel heel lang en die lengte is optimaal benut.

Rijden!

De nieuwe XK is groter dan de voorganger, maar omdat de nieuwe generatie is vervaardigd uit aluminium weegt de nieuwe XK 20% minder. Dankzij het geringe gewicht zijn de prestaties beduidend beter dan die van andere coupés met een zelfde vermogen. Desondanks is de XK absoluut niet opdringerig of agressief. De auto laat zich kalm door het spitsverkeer of over smalle dijkjes sturen. Juist dan dringt de vergelijking met de katachtige zich weer op: de XK beweegt zich buitengewoon elegant door het verkeer. Het geeft het superieure en bevoorrechte gevoel dat rijden met een auto als deze zo onweerstaanbaar maakt.

De XK is voorzien van een 6-traps automatische versnellingsbak met drie modi. De eerste is de volautomaat waarmee de auto gracieus door de stad sluipt. Met een tevreden spinnende motor in het vooronder, knus genesteld in de lederen sportstoelen is het XK-interieur het beste plekje van de hele stad!

Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)

Eenmaal op de buitenweg kan voor de sportstand worden gekozen. De reactie op het gaspedaal is nu alerter, tussenacceleraties worden sneller uitgevoerd. De XK is een van de snelste, zo niet dé snelste auto in het verkeer, en dat geeft een goed gevoel. Nog steeds is de rust gewaarborgd en hangt de naald van de toerenteller lui onderin de schaalverdeling.

Zodra de situatie het toelaat neemt de bestuurder het schakelen van de computer over. Met hendels achter het stuurwiel heeft de testrijder volledige controle over de auto. De linker hendel kiest de vorige versnelling, de rechter de volgende. Het gas wordt tot de vloer ingedrukt, de linkerhand kiest een lager verzet en de XK lanceert zichzelf met een verpletterende overmacht. De "Jag" stormt vastberaden op het doel af en de acceleratie lijkt nooit op te houden. De 200 km/u staat binnen een oogwenk op de teller, pas daarna lijkt de naald iets kalmer te klimmen. Ook nu blijft de XK uitstekend controleerbaar zodat met groot gemak enorme afstanden kunnen worden afgelegd.

Wegligging

Het weggedrag is een mengvorm van sportiviteit en comfort. De XK is niet plankhard geveerd en gaat dus niet geheel neutraal door de bocht. Dankzij het relatief lage gewicht, de achterwielaandrijving en de snel reagerende stuurbekrachtiging laat de XK zich uitstekend positioneren en balanceren in de bocht. De bestuurder kan de auto helemaal naar eigen hand zetten en opnieuw is de belevenis compleet.

De remmen zijn perfect aan het karakter van de auto aangepast. Vanaf duizelingwekkende snelheden kan de XK veilig en binnen minimale afstand tot stilstand komen. Tegelijkertijd zijn de remmen niet zo bijterig dat de auto bij gewoon gebruik onrustig wordt.

Jaguar XK Coupe (2006 - 2013)

Dat is waarmee de XK zich onderscheidt van andere coupés: de auto is alert maar nooit nerveus, groot maar niet onhandelbaar, snel maar niet opdringerig. Wanneer het hard mag, gaat het ook heel hard. Na de jacht keert de rust terug, het speciale gevoel dat hoort bij Jaguar-rijden is nog sterker.

Conclusie

De reden om voor een Jaguar XK te kiezen is gebleven. Als geen ander combineert de XK comfort met sportiviteit. De geheel nieuwe XK is de meest geavanceerde auto die Jaguar ooit heeft geproduceerd, zonder zich te vervreemden van z'n afkomst. De geavanceerde techniek beperkt zich niet tot een riante uitrusting. Het gebruik van aluminium zorgt voor betere prestaties en een uitmuntend weggedrag.

Daarmee weet de XK de bestuurder op alle mogelijke manieren te behagen. Dat begint met de nobele stamboom van het merk Jaguar. Een XK betekent iedere dag het vooruitzicht om in deze oogstrelend fraaie coupé plaats te mogen nemen. Het rijden is een belevenis, iedere kilometer een voorrecht.

plus
  • Moderne techniek
  • Geslaagde vormgeving
  • Super comfortabel, uiterst sportief
min
  • Afwerking beneden Jaguar-niveau
  • Windgeruis bij rechter buitenspiegel
  • Tere constructie gordelgeleider in voorstoelen