Publicatiedatum: 19 november 2019
Subaru Forester
Autotest

Subaru Forester

Nog veelzijdiger

Autotest - Als er één ding is dat de Subaru Forester kenmerkt, dan is dat veelzijdigheid. Wie voor een Forester kiest wil functionaliteit en comfort en terreinwaardigheid en veiligheid en... eigenzinnigheid! Subaru kiest namelijk steevast voor een andere insteek dan andere merken en daarom is de Forester al sinds de eerste generatie uit 1992 geliefd als alleskunner. Kan de vijfde generatie dat succes voortzetten?

De Forester dankt het succes deels aan de manier waarop de auto wordt ontwikkeld. Subaru werkt namelijk nauw samen met de klanten en bouwt de auto waar zij om vragen. En volgens Subaru vroegen de klanten om het uiterlijk van de vierde generatie te behouden voor deze nieuwe versie. Alhoewel de Forester voor 2020 langer, breder en lager is, is het lijnenspel van de vorige generatie behouden gebleven.

Subaru Forester

Uitrusting

Ook binnenin kiest Subaru zijn eigen richting. Terwijl de meeste merken kiezen voor minimalisme met slechts een centraal beeldscherm en heel weinig knoppen, etaleert Subaru de techniek juist. De bestuurder kijkt uit op drie beeldschermen (één tussen de snelheidsmeter en toerenteller, één centraal op het dashboard en één bovenop het dashboard). Daarbij zijn er knoppen te vinden in de portieren, op het stuurwiel, rondom het stuurwiel, op het dashboard en op de middentunnel. Gelukkig zijn alle functies gegroepeerd en zijn de symbolen logisch gekozen, zodat de bediening toch eenvoudig is.

Subaru's trots is "EyeSight". Camera's links en rechts van de buitenspiegel kijken mee met de bestuurder. En omdat is gekozen voor twee camera's die op enige afstand van elkaar zijn geplaatst, kan het systeem diepte zien zonder gebruik te hoeven maken van radar of andere sensoren. Middels EyeSight kan de Forester het rijden eenvoudiger en veiliger maken door te waarschuwen en/of automatisch te remmen voor gevaar. Ten opzichte van vorige generaties van EyeSight is de software voor modeljaar 2020 verfijnd en heeft de computer meer rekenkracht gekregen om sneller te kunnen reageren.

Subaru Forester
Subaru Forester

Nieuw is de camera die op de bestuurder gericht is en waarschuwt wanneer deze de ogen niet op de weg houdt. In de praktijk reageert dit systeem al op een korte blik op een mobiele telefoon of zelfs bij het wegkijken van het verkeer tijdens een niesbui. Juist omdat de bestuurder snel leert dat iedere afleiding wordt "afgestraft", is de verleiding minder groot en draagt de gezichtscamera in de praktijk daadwerkelijk bij aan de veiligheid. Mede op verzoek van de Europese klanten zijn de vele waarschuwingssystemen uit te schakelen. Heel slim: dankzij de gezichtscamera kan de Forester verschillende bestuurders herkennen en automatisch diverse instellingen aan hun voorkeur aanpassen.

De testauto was voorzien van een solide en beschaafd klinkend audiosysteem van Harman Kardon. De ondersteuning voor Apple Carplay werkt zoals het hoort: probleemloos en eenvoudig.

In vergelijking met de vorige Forester (2013 - 2019) is de zit in de nieuwe generatie meer ontspannen. De bestuurder zit minder nadrukkelijk rechtop, maar heeft desondanks hetzelfde machtige gevoel en hetzelfde vrije uitzicht over de motorkap. Ook het zicht rondom is prima. De ruimte achterin is uitstekend. Zelfs met grote volwassenen voorin hebben grote volwassenen achterin beenruimte over.

„Wanneer niet op het verbruik wordt gelet is de Forester met e-Boxer in de regel een gemoedelijke auto die zich ontspannen laat rijden“

e-Boxer

Hét grote nieuws voor de nieuw Forester is de introductie van de "e-Boxer"-motor. Subaru zet hiermee de eerste voorzichtige stappen richting elektrische aandrijving. De e-Boxer begint met de vertrouwde boxermotor die vrijwel alle Subaru's aandrijft. Het voordeel van deze constructie boven een conventionele motor is de lage bouw, waarmee het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen en dat komt de wegligging ten goede. Voor de e-Boxer is een elektromotor in de versnellingsbak geplaatst. Wanneer de benzinemotor hard moet werken en dus veel brandstof zou verbruiken, springt de elektromotor kortstondig bij om brandstof te besparen. Heel bijzonder: alhoewel het hier strikt genomen een "mild hybrid" betreft, kan de Forester op zeer lage snelheid (max. 40 km/u) en over een korte afstand (+/- 1.5 km) geheel elektrisch rijden.

Subaru Forester

De batterij (118 volt, lithium ion) voor de elektromotor is onder de bagageruimte ondergebracht, op de plek waar voorheen het reservewiel te vinden was. De batterij wordt opgeladen tijdens het remmen en uitrollen en hoeft dus nooit te worden opgeladen middels een stekker. Bij de meeste hybride-auto's is in het rempedaal voelbaar wanneer energie wordt teruggewonnen en wanneer de remschijven worden gebruikt om de auto af te remmen. Hiervan kan handig gebruik worden gemaakt om zo veel mogelijk energie terug te winnen. Volgens Subaru vonden klanten dit gevoel juist kunstmatig en daarom remt de e-Boxer net als iedere andere auto. De Autozine-redacteur heeft dit echter als een nadeel ervaren omdat het lastiger was energie terug te winnen.

Omdat de manier waarop het brandstofverbruik wordt bepaald is gewijzigd sinds de vorige Forester, lijkt het alsof de e-Boxer meer verbruikt dan de voorganger. Volgens Subaru zou de e-Boxer "30% levendiger zijn en tot 10% minder verbruiken dan een de vorige 2.0 liter motor". Een uiterst kalme rit met alleen provinciale wegen en snelwegen kostte echter 8.1 liter per 100 km en dat is zelfs hoger dan het testverbruik met de vorige Forester (6.7 liter per 100 km). Wanneer niet op het verbruik wordt gelet is de Forester met e-Boxer in de regel een gemoedelijke auto die zich ontspannen laat rijden. De 30% meer levendigheid is wel overtuigend aanwezig. Wanneer wordt aangedrongen, laat de Forester alle 150 paardenkrachten los en zijn de prestaties ruim voldoende. De rijgeluiden zijn gemiddeld voor een auto van deze omvang en met dit prijskaartje.

Weggedrag

De e-Boxer mag dan het grote nieuws zijn voor de nieuwe Forester, de grote vooruitgang zit in het weggedrag. Zoals eerder aangegeven is de Forester in lengte gegroeid, terwijl de hybride-aandrijving de auto ruim 100 kg zwaarder maakt. Desondanks voelt de Forester wendbaarder en stabieler!

Subaru Forester

Dat is bereikt met een zeer stug chassis (tot 70% meer torsiestijfheid) en door het gewicht evenredig over de voor- en achterwielen te verdelen. Zo liggen de elektromotor voorin en de accu's achterin. De toegenomen lengte en afgenomen hoogte dragen bij aan extra stabiliteit en een laag zwaartepunt. Daardoor helt het koetswerk veel minder over en geeft de auto een veel vertrouwenwekkender gevoel. Bovendien is de computer van het elektronische stabiliteitssysteem veel sneller, waardoor het eerder en exacter kan corrigeren. Tijdens de testrit is gereden op een speciaal geprepareerde gladde testbaan met de nieuwe en de vorige generatie van de Forester. Het verschil is enorm, uiteraard in het voordeel van de nieuwe generatie.

Het spreekt voor zich dat de veelzijdigheid is gebleven. Mede dankzij een forse bodemvrijheid (22 cm) en grote in- en uitloophoeken (respectievelijk 20.2 en 25.9 graden) leent ook de nieuwe Forester zich voor rijden buiten de gebaande paden. Door te kiezen voor de zogenaamde "X-Mode" is de reactie op het gaspedaal minder direct (om te voorkomen dat de auto zich spontaan ingraaft), terwijl de elektromotor juist eerder bijspringt (voor meer trekkracht en souplesse). Bij X-Mode hoort ook een afdaalhulp, waarmee zonder remmen en dus zonder risico op blokkerende wielen veilig kan worden afgedaald. Dit alles maakt van de Forester geen onoverwinnelijke terreinwagen, maar tijdens proefjes op licht terrein wist de Forester zijn veelzijdigheid overtuigend te bewijzen.

Conclusie

Subaru introduceert de vijfde generatie van de Forester. Veelzijdigheid staat daarbij wederom op de eerste plaats. En dus is tijdens de proefrit alles geprobeerd! Als het gaat om ruimte overtuigt de Forester 2020 met volop hoofd- en beenruimte voor- en achterin. De uitrusting is compleet, zowel op het gebied van comfort als veiligheid.

De prestaties van de e-Boxer zijn ruim voldoende, maar ondanks de mild-hybrid techniek blijft het verbruik fors. De rijeigenschappen zijn goed en dankzij een zeer vertrouwenwekkend gevoel leent de Forester zich ook voor het afleggen van langere afstanden. Ten opzichte van de vorige generatie van de Forester is de wegligging het grote pluspunt van de nieuwe generatie.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Comfortabel op de openbare weg, vaardig in het terrein
min
  • Fors verbruik, ook met e-Boxer
  • Significante prijsverhoging t.o.v. vorige generatie