Publicatiedatum: 26 maart 2009
Toyota Urban Cruiser
Autotest

Toyota Urban Cruiser

Wel degelijk bijzonder

Autotest - Een speciale auto is leuk, maar brengt ook de nodige luxeproblemen met zich mee. Een sportwagen gaat alles voorbij, behalve het tankstation. Een terreinauto is een duur betaald stuk techniek dat obstakels kan overwinnen die er niet zijn. Daarom komt Toyota nu met een bijzondere, maar verstandige auto. Hoe verstandig is de Urban Cruiser?

De gemiddelde Toyota wordt gekozen door het verstand. De Aygo is een uitstekende stadsauto die voordelig is in aanschaf en gebruik. De Auris is een sublieme, maar weinig opvallende middenklasser. De Avensis is de uitgelezen keuze voor de zakelijke rijder die kiest voor efficiency en een representatief uiterlijk.

Toyota Urban Cruiser

Uiterlijk vertoon

Maar de Urban Cruiser speelt puur in op het gevoel. Deze opvallende Toyota heeft een hoog opgetrokken neus die de auto een onverzettelijke en zelfverzekerde uitstraling geeft. Vanaf de zijkant gezien valt op dat de auto verhoudingsgewijs veel metaal en weinig glas heeft. Dat zorgt ervoor dat de Urban Cruiser er uiterst solide uitziet.

Het interieur is minder uitgesproken en dat is kenmerkend voor de Urban Cruiser: naar de buitenwereld toe is dit een bijzondere auto, maar in feite is de Urban Cruiser even degelijk en praktisch als iedere andere Toyota.

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

Helaas zijn de voorstoelen ongebruikelijk klein, alsof de auto alleen bedoeld is voor Japannertjes. De zittingen zijn kort en de hoofdsteunen zijn te laag om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de veiligheid. Ook met de voorstoelen in de laagste stand is de hoofdruimte matig.

Het stuurwiel is zowel in de hoogte als de afstand tot de bestuurder verstelbaar, maar helaas over een te korte afstand. Met name lange bestuurders hebben het stuurwiel bijna op de knieën. Zij hebben daarom meer het gevoel op de auto te zitten dan er in.

De ruimte op de achterbank is juist prima voor een auto van deze omvang. Alhoewel de bagageruimte wat lastig bereikbaar is door een forse tildrempel, is de inhoud ervan (300 liter) royaal.

Toyota Urban Cruiser

Motoren

De Urban Cruiser is te voorzien van een benzine- en een dieselmotor, maar door het ongunstige belastingklimaat komt vooralsnog alleen de variant met benzinemotor naar Nederland. Dat betekent ook dat iedere Nederlandse Urban Cruiser voorwielaandrijving heeft, want vierwielaandrijving is alleen besteed aan de sterkere diesel-variant.

Met de Urban Cruiser richt Toyota zich onder andere op mensen die zich voelen aangetrokken tot het stoere uiterlijk van een SUV, maar tegelijkertijd ook een zuinige auto willen hebben.

Toyota Urban Cruiser

Zuinigheid is hét punt waarop de Urban Cruiser zich onderscheidt van de concurrentie. De benzinemotor heeft een inhoud van slechts 1.3 liter (de meeste tegenstrevers beginnen bij 1.6 liter), maar levert toch 100 pk / 132 Nm en dat zijn prima waarden. In de stad en op de snelweg zijn de prestaties daarom prima. In bergachtig gebied, waar de meeste testkilometers zijn verreden, komt de Urban Cruiser iets vermogen te kort en moet vaak plankgas worden gegeven om mee te kunnen komen met de verkeersstroom.

„De wegligging is goed, maar desondanks is rijden met de Urban Cruiser niet zo spannend als het uiterlijk van de auto wil doen geloven“
Toyota Urban Cruiser

Verbruik

Toyota belooft een gemiddeld verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km en om dat te kunnen realiseren biedt de Urban Cruiser diverse hulpmiddelen.

Het start/stop-systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de bestuurder de koppeling loslaat. Zodra de eerste versnelling weer wordt ingelegd, start de motor vanzelf. Dit gaat zo snel (en schokvrij) dat het nooit storend is. Bij veelvuldig gebruik in de stad kan het start-stop systeem zo'n vier procent brandstof besparen.

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen. Heel bijzonder voor een compacte auto als deze is dat de Urban Cruiser 1.3 is voorzien van een zesversnellingsbak. Daardoor is de auto ook op de lange afstand bovengemiddeld zuinig.

De motor is opgetrokken uit lichte materialen (hoe minder gewicht hoeft te worden verplaatst, hoe zuiniger de auto). De interne wrijving is zo veel mogelijk verminderd en het motormanagement (de "chip") legt de nadruk op een zo laag mogelijk verbruik.

De rijgeluiden zijn gemiddeld voor een auto in deze prijsklasse. De wegligging is goed, maar desondanks is rijden met de Urban Cruiser niet zo spannend als het uiterlijk van de auto wil doen geloven. Uiteindelijk rijdt deze hippe Urban Cruiser even goed als iedere andere Toyota en was dat niet precies de bedoeling?

Toyota Urban Cruiser

Conclusie

Is Toyota er in geslaagd een auto te maken die bijzonder is, maar geen luxeproblemen kent zoals een torenhoog verbruik, matige rijeigenschappen of onbetrouwbare techniek? Om met het laatste te beginnen: de betrouwbaarheid en daarmee de restwaarde zijn bij Toyota altijd een ijzersterk punt, dus ook bij deze Urban Cruiser.

Daarbij is de vormgeving stoer en opvallend, alhoewel het aan bijzondere accessoires of zelfs maar spannende kleuren ontbreekt. Zoals Toyota belooft, haalt de Urban Cruiser maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten, maar dit wordt teniet gedaan door de kleine voorstoelen en een stuurwiel dat onvoldoende verstelbaar is.

In vergelijking met de concurrentie onderscheidt de Urban Cruiser zich vooral door het lage verbruik en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Mede door de riante standaarduitrusting is de Urban Cruiser duurder, maar biedt wel meer waar voor z'n geld. Degelijk én bijzonder dus!

plus
  • Zuinig en vlot
  • Stoere verschijning
  • Degelijke Toyota-techniek
min
  • Grote draaicirkel
  • Stuurwiel onvoldoende verstelbaar
  • Kleine voorstoelen / lage hoofdsteunen