Publicatiedatum: 19 oktober 2006
Mini MINI (2006 - 2014)
Autotest

Mini MINI (2006 - 2014)

MINI met hoofdletters

Autotest - BMW toonde lef toen het Mini kocht en een oude legende in een nieuwe gedaante liet herrijzen. De ontwerpers zijn geslaagd, want de New MINI viel in de smaak bij fans van het eerste uur en trendgevoelige kopers van vandaag. Nu neemt de fabrikant opnieuw een risico door de auto geheel te vernieuwen. Heeft de roemruchte pretmachine z'n karakter behouden? Er is maar één manier om daar achter te komen: sturen, en veel graag!

Dé aantrekkingskracht van de Mini uit de jaren '70 en de nieuwe MINI van nu (let op het verschil in schrijfwijze) is een unieke combinatie van rijplezier en uitstraling. Een Mini is extravagant, trendy en tegelijkertijd bescheiden en klassenloos. De rijeigenschappen zijn levendig, uitdagend en speels, maar de auto laat zich ook rustig rijden en is dan even comfortabel als een alledaagse auto.

Het zijn tegenstellingen waar menig andere fabrikant de handen niet aan zou branden, maar Mini weet ze als geen ander te combineren. Ook het nieuwe model is minstens zo'n pretnummer als de vorige generatie. Toch is de auto onderhuids compleet herzien. Zo is de nieuwe MINI zes centimeter langer dan de voorganger. Die ruimte komt niet terug in het interieur of de wielbasis, maar was nodig om plek te maken voor de nieuwe motor.

Mini MINI (2006 - 2014)

Turbo!

Op het moment van schrijven is de nieuwe generatie MINI alleen verkrijgbaar als "Cooper S", de snelste uitvoering. Die werd voorheen aangedreven door een 1.6 liter viercilinder motor met compressor (163 pk). De nieuwe krachtbron heeft dezelfde inhoud, maar laat zich assisteren door een turbo en komt daarmee tot 175 pk. Het verschil in vermogen is goed merkbaar, want de nieuwkomer bijt nog beter door. Bovendien heeft de MINI een groot pluspunt boven andere snelle auto's: de MINI is niet alleen snel, maar voelt ook snel en dat is minstens zo belangrijk.

Dankzij de "twin scroll"-techniek kent de motor geen turbogat en is over het gehele toerenbereik aangenaam veel vermogen voor handen. Daarmee kan de Cooper S vliegensvlug accelereren, maar ook schakellui cruisen. Op de koop toe is de nieuwe MINI ook nog eens merkbaar stiller dan de vorige generatie. Wel ontbreekt het deze sportieveling aan een inspirerend motorgeluid.

Gewogen en te licht bevonden

De krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een zes versnellingsbak die te licht schakelt. De weerstand die moet voorkomen dat de achteruit per ongeluk wordt ingelegd is te gering, met alle gevolgen van dien. Ook in het hevigst van de strijd rap terugschakelen van drie naar twee is hierdoor lastig.

De rembekrachtiging is eveneens te prominent aanwezig, waardoor de schijven rondom lastig zijn aan te voelen. Op volle snelheid bijremmen voor een bocht, wordt in het enthousiasme onbedoeld een noodstop met vier blokkerende wielen. Uiteraard grijpt het ABS dan in om onveilige situaties te voorkomen, maar in een uitdagend scheurijzer als dit is het juist niet prettig als alles vederlicht is te bedienen.

Dat geldt ook voor de besturing, alhoewel het gevoel hier wel degelijk is behouden. Zoals het hoort is de besturing zeer direct en zijn weinig stuuromwentelingen nodig om een scherpe bocht te maken. Geheel volgens traditie zijn de wielen op de uiterste hoeken geplaatst, wat samen met het nieuwe onderstel voor een subliem weggedrag zorgt.

Mini MINI (2006 - 2014)

Wanneer het uiterste wordt gevraagd, is het weggedrag voorspelbaar en neutraal. Het motorvermogen van deze Cooper S is voldoende om spectaculaire glijpartijen te forceren die dankzij het communicatieve onderstel (en het standaard ESP) even eenvoudig zijn te corrigeren.

In vergelijking met de vorige generatie MINI is de nieuwe variant merkbaar comfortabeler. Zoiets gaat normaalgesproken ten koste van het rijplezier, maar ook de nieuwe MINI heeft een uitdagend en welhaast verslavend karakter.

Binnen

Niet alleen de rijkwaliteiten maken de MINI tot een pretauto, ook het interieur is op z'n zachtst gezegd feestelijk. Het is nog steeds gebaseerd op de Mini uit de jaren '70, maar is aangepast aan de hedendaagse eisen. Het interieur voelt degelijk en solide, zoals dat hoort bij een product van BMW. Toch werd de testauto geplaagd door vocht in de breedstralers en is de nieuwe koplampconstructie teer en roestgevoelig. De voorruit staat nog altijd nadrukkelijk rechtop. Dat zorgt voor het kenmerkende uiterlijk, maar maakt het raam erg gevoelig voor steenslag.

De moderne MINI biedt voorin volop ruimte zodat ook "maxi" bestuurders riant zitten. De sportstoelen zijn aangenaam stevig en ondersteunen het lichaam goed. De plaatsing van stoel en stuurwiel nodigt uit tot een actieve zithouding. De ruimte achterin is gering en alleen bruikbaar voor kleine kinderen danwel kleine ritjes.

Mini MINI (2006 - 2014)
Mini MINI (2006 - 2014)

Ten opzichte van de vorige MINI is het dashboard iets minder onlogisch, maar nog steeds dient de oer-Mini als inspiratiebron. Centraal onder de voorruit is een enorme snelheidsmeter geplaatst waarbij de gemiddelde stationsklok in het niet valt. Het ding is groter dan ooit tevoren en herbergt nu ook de brandstofmeter en een display voor het audiosysteem en de boordcomputer.

Als nostalgisch tintje zijn de meeste knoppen uitgevoerd als tuimelschakelaars. Die zijn tegenwoordig ook boven de voorruit te vinden, waar ze niet alleen het binnenlicht bedienen maar ook de kleur ervan. Dat is nergens goed voor, maar het is wel heel leuk. Juist dat is kenmerkend voor de MINI: het is niet de beste of meest verstandige auto, maar wel één van de leukste.

Conclusie

Mini heeft een knap staaltje werk geleverd met de nieuwe MINI. Geheel terecht is het uiterlijk slechts op details aangepast. Dankzij ingrijpende onderhuidse aanpassingen is de auto comfortabeler en volwassener geworden zonder het speelse en rebelse karakter kwijt te raken. Het lichte schakelen, remmen en sturen zal echter niet door iedereen als vooruitgang worden ervaren. De verbeterde wegligging en sterkere motor zijn juist wel grote verbeteringen.

Is het tijd om de huidige MINI in te ruilen? Wie veel kilometers maakt, zal de riantere uitrusting en het comfortabeler onderstel zeker op prijs stellen. Wie nog geen MINI heeft, heeft nu des te meer reden om een proefrit te maken. De nieuwe MINI is meer dan ooit een realistisch alternatief voor een alledaagse middenklasser, terwijl het pretgehalte nu nog hoger ligt.

plus
  • Soepele, maar levendige motor
  • Comfortabel, maar veel rijplezier
  • Speels, maar geen fragiel speelgoedautootje
min
  • Op details matig afgewerkt
  • Achteruit makkelijker in te leggen dan eerste versnelling